آنتی اکسیدانها  خطر بالقوه ای برای گسترش سرطان

 13 آوریل 2016-محققان بار دیگر اعلام کردند آنتی اکسیدانها بطوربالقوه سوختی برای گسترش  سرطان هستند امااین بار آنتی اکسیدانهای موجود در نوع خاصی از داروهای ضد دیابت بعنوان عاملی در متاستاز سرطان معرفی شدند.

 محققان با تحقیق بر روی موشهای مبتلا به سرطان دریافتند که برخی از این داروها می توانند سبب متاستاز تومورهای موجود از جمله سرطان روده ی بزرگ و سرطان کبد شوند. چنانچه این نتایج درمطالعات انسانی تایید گردد، تجویز این نوع از داروهای حاوی آنتی اکسیدان به بیماران دیابتی مبتلا به سرطان ممنوع خواهد شد.

شواهد حاصل از مطالعات حیوانی نشان داد آنتی آکسیدانها، ترکیباتی که سلولها را از اندرکنش های سمی  گونه های اکسیژن فعال محافظت می کنند به رشد سرطان یا متاستاز سرعت می بخشند. از آنجائیکه  دیابت بیماریی است که بر اثر استرس اکسیداتیو بوجود می آید، آنتی اکسیدانها معمولاً برای درمان بیماران دیابتی تجویز می شوند.

 دیابت مشکوک به افزایش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها است، تعداد بیماران دیابتی که به سرطان   نیز مبتلا هستند، رو به افزایش است، بهمین دلیل دکتر وانگ وهمکارانش به مطالعه ی اثرات دو گروه رایج از داروهای ضددیابتی با خواص آنتی اکسیدانی درموشهای مبتلا به سرطان کولون  و کبد پرداختند.

آنها دریافتند در حالیکه این داروها خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهند اما متاستاز تومورهای موجود را سرعت می بخشند، آنتی اکسیدانها از سلولهای سرطانی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند و توانایی آنها را  درمهاجرت و حمله به سایر مناطق تقویت می نمایند.

آزمایشات سلولی نشان می دهد که این داروها با فعال سازی مسیر پیام رسانی NRF2، موجب افزایش بیان پروتئینهای تحریک کننده ی متاستاز می شود. در واقع حذف یا ممانعت از NRF2  بطور چشمگیری از مهاجرت سلولهای سرطانی ممانعت می کند. آنالیز نمونه های گرفته شده  از تومور کبدی از بیماران نشان داد که بیان NRF2  با متاستاز تومور متناسب است.

 بر اساس این نتایج، محققان خواهان انجام پژوهشهای بیشتر برای ارزیابی ایمنی داروهای حاوی آنتی اکسیدان برای بیماران دیابتی مبتلا به سرطان شدند،  چنانچه یافته های آنها در مطالعه بر روی انسان تایید شود، توصیه های بالینی  در مورد عدم تجویز داروهای آنتی اکسیدان برای افراد دیابتی مبتلا به سرطان قطعی می گردد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160413151101.htm